Intervju: Lissi Dancefloor Disaster

lissidancefloor

Popduon från Uppsala gör som de vill och blandar samhällskritik med tv-spelsmusik.

Från GAFFA 11/2011.

Josefin Lindh och Johan Tilli bakom Lissi Dancefloor Disaster skapar flippig post-disco-pop som för tankarna till Crystal Castles musik. Duon har precis släppt den fem låtar långa EPn ”As We Plz”, som bland annat innehåller en remix av Lo-Fi-Fink. EP:n handlar till stor del om känslan av hopplöshet, om att slå sig fri och göra något eget.

”As We Plz” säger ni handlar om att inte acceptera och att stå på sig, och om att drömma. Vad menar ni mer specifikt kring den beskrivningen?
– EP:n är en stor del av vår identitet, om var vi står och vill åstadkomma. Musiken fungerar som ett sätt att definera oss själva. Vi tycker att det finns så många negativa saker som exempelvis kring musikbranschen och samhället, och jag tror att de här låtarna är en reaktion mot det. Men främst syftar kritiken mest på samhället i allmänhet, på ett politiskt plan. Man kanske kan säga att EP:n är en överlevnadsstrategi från vår sida, ett sätt att visa att vi inte vill vara en del av samhället. Vi vill ta avstånd från allt det negativa som pågår, vi vill inte bidra till det.

Ni har remixat M.I.As ”Pull Up the People” och det är ju allmänt känt att artisten gärna blandar politik i sin musik. Har ni blivit inspirerade av henne på något sätt?
– Ja, M.I.A är en mina favoritartister, och absolut, vi kan relatera till det hon gör och vad hon vill säga med sin musik. Vi inspireras både av musiken och hennes politiska engagemang i musiken.

Andra artister ni har jobbat med är bland andra The Knife på musiklägret Popkollo i somras. Hur var det?
– Det var jättekul! The Knife är en av mina största musikaliska förebilder, så det kändes jättekul att få göra det här med dem. The Knife fokuserade på musikproduktion medan vi höll i workshops och pratade mycket om marknadsföring och hur man kan göra det på lite intressantare och oväntade sätt. Man kan ju börja DIY, som vi, men sen måste man komma framåt på något sätt, något som kan vara svårare.

Ni själva har marknadsfört er på okonventionella sätt. Jag tänker på gerillamarknadsföringen med kattansiktena som dök upp lite här och där i Stockholm.
– I början var det egentligen inte tänkt som ett marknadsföringsknep, men jag antar att allt man gör blir i slutändan någon form av marknadsföring ändå. Vi tänker fortsätta med och vi har stora planer på gång. De är såklart hemliga så jag tänker inte säga mer än så. Sen gör vi det här främst för konsten. Vi vill bryta beteenden för vad man får göra och hur man får göra det.

Kommer vi få se en fullängdare inom snar framtid?
– Vi har snart tillräckligt material för att släppa ett helt album, men jag kan inte säga exakt när vi kommer vara helt klara. Det jag kan berätta är att vi har haft ett samarbete med Anthony Mills från Super Viral Brother som vi släpper i början av 2012. Han är hur bra som helst, allt passade perfekt både ljud- och produktionsmässigt. Han har tidigare samarbetat med bland andra Amy Winehouse och många fler, så detta är verkligen en jättekul grej som vi ser fram emot. Men tills det släppet har vi ”As We Plz”. Vi släppte faktiskt hundra stycken i fysisk form. Hälften av dem försvann direkt, men resten har vi med oss som merch när vi har spelningar. Vi gjorde dem själva med kartong och gaffatejp. Sjukt jobbigt, men det var det värt.

Om en av era låtar skulle ta och remixas av någon, vilken eller vilka artister hade ni önskat gjorde det?
– Svår fråga… Jag vet, Le Tigre! Det hade varit det häfitgaste, de har varit stora influenser för oss. Inte bara för hur de låter utan även för hur de rör sig i musikbranschen. Hur de fattar sina beslut, hur de väljer att ta de steg de gör. De är skitbra, så ja, helt klart Le Tigre.

Pressbild