Det handlar inte om känsla, utan kunskap

Betty Productions - känsla och kunskap

Är kvotering i musiklivet bra? Vad är kvalitet och vem bestämmer det? Dessa frågor och många fler behandlades i samtalet Jämställt i folk- och världsmusiken? som Statens Musikverk livesände i lördags ifrån Folk- och världsmusikgalan i Umeå. I panelen satt musikern Emilia Amper, Anders Smedenmark från Musik i Syd, Amanda Lindholm från Jämställd Festival och Peter Bothén från Stallet och moderator var Statens Musikverks egna jämställdhetskoordinator Ulrika Gunnarsson.

Från Betty Productions 02/2014.

Många bra resonemang kom till uttryck under samtalet och vi på Betty uppskattade att panelen diskuterade frågorna utifrån ett brett perspektiv. En av de vanligaste frågorna som ställs är till exempel hur man ska få in fler kvinnor i musiken. Amper drog ett färskt exempel från kvällen innan, då Sally Swag spelade på galan. Hon var så positivt överraskad över vilket grymt band det var, men också förvånad över hur det kommer sig att hon inte har hört talas om dem tidigare. Exemplet är ganska talande för hela musikscenen – bara för att man inte vet betyder det inte att kvinnliga musiker inte finns. “Vi måste sluta osynliggöra kvinnor”, menade Amper.

Ond cirkel och kvalitet
För visst är det så, kvinnor osynliggörs i samhället och i historien hela tiden, något bland andra Marit Bergman och Robyn påminde om i en debattartikel på Aftonbladet för bara någon vecka sen. Lindholm förklarade att musikbranschen befinner sig i en tråkig cirkel där män sitter på ca 80% av makten. Det finns tydlig forskning som visar att män rekryterar män och vår business är inte ett undantag.

“Eftersom det är män som sitter och bokar blir det deras definition av vad som är bra. Det blir deras musiksmak som blir rådande.” Män bokar män vilket leder till att manliga musiker syns mest vilket leder till att även kvinnor kan slå sig samman med män och boka män de med.

Panelen var ganska överens om att kvalitet är något subjektivt, något vi lär oss beroende på vilka vi träffar och vilken väg man tar och Bothén menade att det finns många olika kvaliteter. “Jag kan inte säga att band med många kvinnor är sämre än band med bara män. Snarare tvärtom,” konstaterade han.

Ansvar och lösningar
Vem har då ansvaret för att det ska bli jämställt inom musiken? Det är givetvis allas plikt att se över vad man själv gör för att upprätthålla dessa strukturer och hur man bemöter detta ämne, men vi får inte glömma att de som har mest makt har mest ansvar. “Många musiker pratar om att något känns. Att de inte är förtryckta. Men det handlar om fakta, statistik och vetenskap,” sa Amper och nämnde vikten av att lära sig se sin priviligierade position.

Musiksverige släppte nyligen sin rapport “Musikbranschen i siffror: statisk för 2012” och Betty bläddrade såklart genast till kapitlet om könsfördelning. Där står det klart och tydligt att gruppen musikskapare, artister och musiker består av 54% män och 46% kvinnor. Sett till det kan man lugnt påstå att panelens resonemang om att det handlar om att skaffa sig kunskap om var kvinnorna finns är rimlig. Panelens tips? Betty saxar friskt från Twitter:

Smedenmark: “Jag tar hjälp av andra att prata och tittar på programmet från i fjol. Det är en process som måste komma in i huvudet.”
Bothén: “Alla incitament som är tänkt att rätta till balansen är bra. […] Att räkna är ett jättebra sätt. Att börja med underrepresentationen först.”
Amper: “Viktigt för kvinnor att stödja kvinnor. Och för män att stödja kvinnor också.”
Lindholm: “Ta hjälp av folk som jobbar med de här frågorna.”

En reaktion till “Det handlar inte om känsla, utan kunskap

Kommentarsfältet är stängt.